Odgovor na pitanje iz naslova može da bude i pozitivan i negativan. Kvalitetnog proizvođača internet sajta preporučićete prijateljima, a onog ko se pokazao kao loš – konkurenciji. Ali, zašto da uopšte dođete u situaciju da imate lošeg web majstora na svom sajtu?
Kako ste odabrali svog automehaničara? A zubara? Ili firmu za renoviranje stana? Najverovatnije putem preporuke. U internet biznisu glavni alat za preporuke zove se Google. Ako ne nalazite bilo kakve ozbilјne rezultate pretrage o potencijalnim kreatorima vašeg budućeg web sajta, stvar je jasna – ili su sveži u internet biznisu (čitaj: neiskusni) ili ništa ozbilјno nisu ni radili do tada.
Sve se vidi, ako umete da gledate…
Pogledajte web sajt onoga koga razmatrate kao izvođača internet radova… Da li je to samo skup šarenih obećanja i opštih hvalisavih rečenica ili se radi o firmi koja ima šta da kaže o svom radu? Pronađite odgovore na najbitnija pitanja: kad su osnovani, koje su projekte radili, koje su nagrade dobili… Ako im je sajt nepismen, konfuzan i dosadan – budite sigurni da će i vaš budući sajt biti takav.
Hmmm, dopada vam se sajt koji su uradili za onu poznatu pevačicu… Polako, polako… Vi niste „ona poznata pevačica“, vaša mala ili velika firma ima sasvim druge potrebe od nje. Prosto, vi nemate gomilu izazovnih fotografija i video spotova ili vam klijenti nisu „nezreli klinci otvorenih usta“… Vama treba sasvim druga vrsta internet SADRŽAJA! Da, najbitnija reč na Internetu je „sadržaj“, to je ono zbog čega kreirate svoj sajt i ono što Google u pretraživanju vidi.
Svaki web sajt ima tri osnovna sastojka: sadržaj, dizajn i tehnologiju. Ono što daje smisao sajtu je sadržaj, dizajn daje posetiocima vizuelni utisak o sajtu, a primenjena tehnologija pruža potrebne funkcionalnosti. Zato se minimalni profesionalni tim za izradu internet sajta i sastoji od tri osobe: kopirajtera, dizajnera i programera. Naravno, sve ovo i mnogo više dobijate u paketu ako angažujete profesionalnu agenciju za izradu sajtova, ali onu koja ima iskustva sa sajtovima primerenim vašem biznisu.
Aha, a koliko košta izrada web sajta?
Ne postoji univerzalni odgovor o ceni izrade internet sajta, jer, kao i kod automobila, nekom je dovolјan i polovni „jugo 45″, nekome ipak ne odgovara ništa ispod „golfa“, a nekome je zaista neophodan „rols-rojs“. Upravo tako i web sajtovi mogu da koštaju od nekoliko stotina evra („samo da imam web sajt“), preko više hilјada evra („ipak mi treba nešto pristojno“), pa do više desetina hilјada evra („naš web sajt je osnova našeg biznisa“). Sve zavisi od posebnih zahteva koji su definisani kao projektni zadatak za izradu web sajta: obim, složenost, rad na sadržaju, potrebne funkcionalnosti, kvalitet dizajna, primenjena tehnologija, bezbednosni zahtevi, tehnička podrška, prateća dokumentacija…
Razlike u ceni najviše zavise i od toga koga angažujete za izradu sajta? Možda je to klinac iz komšiluka, sa piratskim softverom, neprijavlјenom radnjom i neopterećen troškovima poreza, doprinosa i komunalija, koji pakuje bilo šta što mu donesete u besplatne dizajn šablone preuzete sa Interneta i to obavi za nekoliko neprospavanih noći… Naravno da je on mnogo, mnogo, mnogo jeftiniji od registrovane, profesionalne firme, sa ozbilјnim referencama i iskustvom, koja potpuno brine o svim aspektima vašeg prisustva na Internetu i ozbilјno radi na sadržaju, originalnom dizajnu i programiranju vašeg novog sajta.
Ako se ipak odlučite da posao izrade sajta poverite neprofesionalnom a jeftinom pojedincu, treba da znate da taj amaterizam može kasnije mnogo skuplјe da vas košta. Na primer, loš ili ukradeni dizajn sajta, nepismen ili konfuzan sadržaj sajta, programiranje puno tehničkih grešaka i bezbednosnih propusta, nedostatak ozbilјne tehničke podrške… Taman kad ste investirali u promociju svoje internet adrese, može da se ispostavi da vaše potencijalne klijente tamo čeka sajt na kome pola funkcija ne radi ili su ga posle par dana oborili hakeri… A vas možda čeka čak i tužba zbog ukradenih fotografija s Interneta, koje je vaš jeftini proizvođač sajta negde „besplatno“ nabavio.
Realnim kriterijumima do pravih saradnika
Prvi i najbitniji korak do kvalitetnog internet prisustva je izbor proizvođača internet sajta, jer ta firma mora da zadovolji sledeće kriterijume:
- Profesionalna znanja i kvalifikacije (da li su članovi tima stručni za sve tri potrebne oblasti: sadržaj, dizajn i tehnologija)
- Poslovna i finansijska stabilnost (da nisu od juče, da nisu u gubicima, da nisu u problemima…)
- Iskustvo na sličnim poslovima (a ne na izradi sajtova iz oblasti koje nemaju veze sa vašom delatnošću)
- Poznavanje zakonskih aspekata struke (zakoni o autorskim pravima, oglašavanju, medijima, zaštiti potrošača, elektronskoj trgovini…)
- Kvalitet referenci (da su im klijenti ugledne kompanije, organizacije i pojedinci)
- Priznanja (lepo je ako su dobili i neke stručne nagrade za svoj rad)
- Članstvo u strukovnim organizacijama (uvaženi su u svojoj struci i razmenjuju iskustva)
- Kvalitet internet prisustva (šta kaže Google o njima)
Ako je jedini kriterijum naručioca sajta „što niža cena“, jedini očekivani rezultat je „što niži kvalitet“. Kao i prilikom odabira bilo kog ozbiljnog majstora za bilo koje bitne radove, jedini pravi izbor je onaj koji vodi računa o odnosu cena – kvalitet.
Nije nebitno ni koliki stepen pažnje i posvećenosti možete da očekujete od agencije kojoj dodeljujete izradu sajta. Neke su možda prevelike za vašu firmu, pa vam od svojih velikih klijenata nikada ne stižu da se udube u vaše internet potrebe.
Profesionalni proizvođači internet sajtova rade na licenciranom softveru (košta), plaćaju poreze i doprinose (košta), redovno se stručno usavršavaju (košta, a i troši vreme i energiju, što takođe košta)… Profesionalci nisu skupi, oni su, ustvari, najpovoljniji!
Kompletna usluga izrade internet sajta mogla bi da obuhvati sledeće poslove:
- Internet konsalting
- Izrada Strategije internet prisustva
- Konsalting oko registracije domena i izbora hostinga
- SEO istraživanje i analiza
- Koncept i sadržaj web sajta
- Dizajn i programiranje web sajta
- Održavanje i ažuriranje sajta
- Online i offline promocija sajta
- Korporativno blogovanje
Kvalitetan web sajt ne može da živi izolovano, bez povezivanja sa lokacijama koje kompanija ima na društvenim mrežama, ali to je već sasvim posebna priča o integrisanim komunikacijama.