![Internet nije Web](https://agitprop.rs/wp-content/uploads/2021/02/3zablude.jpg)
Mnogi korisnici interneta pogrešno poistovećuju pojmove koji su veoma različiti po svom obimu i značenju u savremenom digitalnom svetu.
Saznajte zašto nisu isto internet i web, šta razlikuje društvene mreže i društvene medije, kao i kako pravilno treba da se prevodi pojam „browser“.
Zašto internet nije samo web?
Krenimo od onoga što svi znaju: internet pored weba obuhvata i e-mail… i mnoštvo drugih stvari (pomenimo samo IPTV, koji većina nas gleda, i VoIP, preko koga mnogi telefoniraju). Web je uži pojam od interneta, ali je njegov najpopularniji deo.
Internet, poznat i pod nazivima Net i Globalna mreža, je globalni komunikacioni mrežni sistem koji koristi paket protokola TCP/IP za prenos podataka između povezanih računarskih mreža i uređaja. Reč „internet“ je složenica nastala od engleskog „inter-networking“ (međusobno umrežavanje), jer upravo to i znači – povezuje u jedinstvenu celinu mreže različitih namena: privatne, javne, poslovne, akademske, vladine i nevladine. Internet je izvorno nastao 1969. kao projekat Ministarstva odbrane SAD, nazvan Advanced Research Project Agency Network (ARPANET), sa idejom stvaranja paralelnog komunikacionog sistema koji bi funkcionisao i u slučaju nuklearnog udara na dotadašnje telekomunikacione mreže. U današnjem obliku internet postoji od 1995. godine, a u Srbiju je zvanično stigao 1996. godine, što možete da pogledate i u dokumentarnoj TV emisiji o 20 godina interneta u Srbiji, čiji je scenarista upravo autor ovog teksta.
Web (Veb), čiji je puni naziv WWW – World Wide Web (Širom sveta razapeta mreža), je jedan od načina pristupanja informacijama koje su na Internet postavlјene na nekom veb-serveru. Iz korisničkog ugla, web je mreža veb-strana, podataka, datoteka ili internet servisa kojima može da se pristupi kroz veb-pregledač, najčešće putem HTTP-a. Tim Berners-Lee, britanski naučnik u CERN-u, je u decembru 1990. definisao osnovne koncepte za WWW, HTML, HTTP i URL, i napisao je prvi veb-pregledač i uređivač veb-strana, kao i softver za veb-server. Tako je info.cern.ch postala veb-adresa prvog svetskog veb-servera, na kojoj i danas može da se vidi istorijska prva napravlјena veb-strana. Od 1991. njegova vizija univerzalne povezanosti postala je World Wide Web kakav danas poznajemo. Pogledajte reference autora ovog teksta u oblasti internet projekata, od 1997. do danas.
![](https://agitprop.rs/wp-content/uploads/2020/08/naslovna-hero.jpg)
Niste sigurni šta vam treba za poslovni internet nastup?
Svakako treba da angažujte savetnika za digitalnu komunikaciju koji će da za vaše poslovne potrebe da osmisli potrebne planove i/ili strategiju.
Zašto društvene mreže nisu isto što i društveni mediji?
Istorija čovečanstva nam govori da društvene mreže postoje od kada postoji i ljudsko društvo. Društveni mediji pak postoje tek poslednjih dvadesetak godina… Na nekom od društvenih medija ste verovatno i došli do linka za ovaj tekst, a zahvaljujući tome što je autor deo vaše društvene mreže kontakata u onlajn svetu.
Društveni mediji su samo jedan od načina uspostavljanja društvenih mreža. Za razliku od njih, društveni mediji postoje samo u digitalnom svetu. Međutim, mnogi u Srbiji mešaju ta dva pojma, smatrajući da je to jedno te isto. Za to je kriva i skraćenica DM, koja je na srpskom ista za oba pojma, ali na engleskom je situacija mnogo jasnija.
Social network (Društvena mreža), u onlajn prostoru, odnosi se na mrežu pojedinaca povezanih raznim oblicima međulјudskih odnosa i interakcija i obuhvata različite tipove povezanosti: porodica, rodbina, prijatelјi, komšije, poznanici, kolege, saradnici… To se danas najčešće odvija preko društvenih medija, međutim, onlajn društvene mreže se stvaraju i na drugim vrstama onlajn zajednica, kao što su servisi za četovanje, forumi, blog platforme i različite vrste privatnih i javnih kompanijskih onlajn zajednica. Ukratko, društvene mreže su odnosi između ljudi, a društveni mediji samo jedna od digitalnih platformi za njihovo uspostavljanje.
Social media (Društveni mediji) su vrsta javnih onlajn zajednica koje korisnicima omogućavaju međusobnu internet komunikaciju putem stvaranja, objavlјivanja i razmenjivanja veb-sadržaja. To su namenske veb-lokacije ili aplikacije za uspostavlјanje onlajn društvenih mreža između korisnika, kroz simetrične i asimetrične odnose. Drugi nazivi za društvene medije su Social networking service (Servis za društveno umrežavanje) i Social networking site (Sajt za društveno umrežavanje). Popularni društveni mediji su Facebook, Instragram, Twitter, YouTube, LinkedIn, Pinterest, TikTok… i svaki od njih ima svoje specifičnosti po vrsti i uzrastu korisnika kojima je namenjen, načinu njihovog angažovanja i vrsti veb-sadržaja koji je pretežno zastuplјen.
![](https://agitprop.rs/wp-content/uploads/2021/02/digitalna_pismenost1-1024x1024.jpg)
Zašto za „browser“ nije dobar prevod „pretraživač“?
Rečnik „Merriam-Webster“ kao definiciju imenice „browser“ (brauzer) navodi sledeće:
- onaj koji pase ili brsti (misli se na životinje koje pasu travu ili brste rastinje)
- računarski program koji se koristi za pristup informacijama na mreži (kakva je WWW)
Za definiciju imenice „browse“ (brauz) kaže sledeće:
- nežni izdanci, grančice i lišće drveća i grmlјa koje životinje koriste za hranu
- radnja ili situacija pregledanja
Iz ove dve definicije, može da se zaključi da se „brauzovanje“ (kako bi to zvučalo na „serbišu“) odnosi na nekakvo „pregledanje“, „razgledanje“, „prebiranje“ (po listovima knjige – za ljude, ili drveća – za životinje), a ne na bilo kakvo „pretraživanje“.
Svi koji koriste Internet znaju da je Google PRETRAŽIVAČ (Search engine), ali 95% njih zbunjuje činjenica da taj isti Google posmatraju kroz svoj PREGLEDAČ (Browser). Google je pretraživačka mašinerija na tamo nekim udaljenim veb-serverima, a pregledač se nalazi instaliran na uređajima kosrisnika. Zabuna korisnika nastaje zato što im je kao početni ekran pregledača postavljena početna strana nekog pretraživača.
Web browser (Veb-pregledač) je aplikacija za pregled veb-sadržaja učitavanjem veb-strana na uređaj korisnika. To je klijentski program za pronalaženje, preuzimanje i prikazivanje informacija sa veb-lokacija na uređaj korisnika. Najpoznatiji veb-pregledači su: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge, Opera, Apple Safari. Drugi nazivi za veb-pregledač su veb-čitač, kao i Internet browser (pregledač Interneta).
Search engine (Veb-pretraživač), u bukvalnom prevodu „mašina za pretraživanje“, poznat i kao pretraživač Interneta, je veb-lokacija specijalizovana za pronalaženje veb-sadržaja. To je koordinisani skup od tri programa:
- Web spider (Veb-pauk) – program za pronalaženje i praćenje hiperveza između veb-lokacija
- Program za indeksiranje pronađenih podataka u bazi veb-pretraživača
- Program koji prima zahteve za pretragu od korisnika, upoređuje ih sa unosima u bazi veb-pretraživača i prikazuje rezultate pretrage
Globalni veb-pretraživači su Google, Bing, Yahoo i DuckDuckGo, a lokalno su popularniji Baidu (Kina) i Yandex (Rusija). Postoje i veb-pretraživači specijalizovani samo za određene vrste sadržaja (fotografije, video, sadržaj sa društvenih medija…). Veb-pretraživači funkcionišu na principu traženja klјučnih reči koje su upisane u tekstu neke veb-lokacije, a mogu da pretražuju i na osnovu zadate digitalne slike, tražeći istovetnu ili sličnu sliku.
![](https://agitprop.rs/wp-content/uploads/2021/08/RIDK-knjiga-vizual-sajt.jpg)
1000 pojmova za savremeni umreženi život
Definicije šest gore pomenutih pojmova preuzete su iz knjige „Rečnik interneta i digitalne komunikacije (englesko-srpski)“, čiji je autor Lazar Bošković. Rečnik je besplatan za peuzimanje.