Broadcast i podcast u digitalnom marketingu

Iz ugla digitalnog marketinga bitno je kako novi broadcast i podcast koncepti mogu da omoguće doseg do željenog, precizno odabranog, a ne vaskolikog, gledateljstva i slušateljstva.

Broadcast i podcast u digitalnom marketingu

Nekada poznati kao elektronski mediji, naši stari znanci radio i televizija doživeli su svoja nova, interaktivna izdanja i tako se našli u okrilju digitalnog marketinga. A tu je i njihov „ne uživo emitujući“ prijatelj zvani podcast, u više oblika.

Terminologija se u ovim oblastima iz godine u godinu menja i usložnjava, ali je iz ugla digitalnog marketinga bitno kako ti novi broadcast i podcast koncepti mogu da omoguće doseg do željenog, precizno odabranog, a ne vaskolikog, gledateljstva i slušateljstva.

Digitalna transformacija broadcast media

Pojam „broadcasting“ se odnosi na „emitovanje“, kod nas često zbunjuće prevođeno kao „radiodifuzija“, iako se odnosi i na radio i na televiziju. Uobičajene forme broadcast media (emisioni mediji) – njihova zemaljska, kablovska i satelitska verzija, svuda su već digitalizovane, i u produkcionom smislu i u kontekstu prenosa signala i u oblicima prijemnih uređaja. Ipak, te tri forme oba stara emisiona medija nisu tema ovog teksta, jer su to i dalje tradicionalni, linearni masovni mediji, koji emituju program po unapred određenoj vremenskoj šemi, kao i decenijama unazad.

Međutim, dogodio se kvantni tehnološki skok, koji je omogućio zadovoljavanje potreba gledalaca i slušalaca da gledaju i slušaju svoje omiljene programe kad god hoće, gde god žele i na bilo kom uređaju koji im je dostupan. To je najpre dovelo do online streaminga (internet prenos) programa radio stanica, a potom i do TV Everywhere (TV svuda), kao mogućnosti da postojeći TV pretplatnici prate postojeće TV programe i odloženo i na drugim uređajima. Ali, ni to nije tema za digitalni marketing.

Iz ugla digitalnog marketinga bitno je kako ti novi broadcast koncepti mogu da omoguće Addressable advertising (Adresabilno oglašavanje), kao mogućnost da oglašavači selektivno segmentiraju publiku i poslužuju različite oglase ili grupe oglasa unutar zajedničkog programa, tako da dva domaćinstva, koja iako prate isti program, dobijaju različite reklame. Segmentacija je moguća na geografskom, demografskom i bihevioralnom nivou, a ponekad i na nivou pojedinačno odabranih domaćinstava.

Terminologija u ovoj oblasti se iz godine u godinu menja i usložnjava, a trenutno aktuelni pojam Advanced TV (Napredna TV) je krovni termin koji uključuje tri vrste televizije, kod kojih je moguće ciljanje gledališta po želji oglašavača:

  • Data-driven linear TV (Linearna TV upravlјana podacima), omogućava oglašavačima da i preko tradicionalne TV isporučuju reklame zasnovane na podacima o publici,
  • Addressable TV (Adresabilna TV), napravljena po zahtevima adresabilnog oglašavanja,
  • Connected TV (Priklјučena TV), kod koje pametni televizor povezan na Internet (samostalno ili preko OTT uređaja), te se naziva i Streaming TV i Smart TV, a gledalac odabira programske sadržaje po svojoj želji.

Ostali online digitalni video prenosi

Cena audio i video opreme, i to one poluprofesionalnog kvaliteta, toliko je pala, da uopšte nije neizvodljivo da iole ozbiljnija firma, pa i pojedinac, oforme svoju malu mobilnu onlajn „radio“ ili „TV stanicu“.

Ne, ne mislim na već odomaćeni Social media live stream (Prenos uživo preko društvenih medija), urađen mobilnim telefonom, a preko platformi za žive video prenose na glavnim društvenim medijima: Facebook Live, YouTube Live, Instagram Stories i Twitter Live. Jer, za pristojan živi internet prenos ipak je potreban stalak za kameru, povezivanje sa audio miksetom i slične tehnikalije.

A kad se već opremite tom audio i video tehnikom, a i tehničkim znanjem, onda je samo Internet granica:

  • Webcast (web+broadcast), poznat i kao Netcast, je uživo emitovanje audio ili video programa preko Interneta, za široku publiku, kao što je prenos nekog kompanijskog događaja. Kvalitetni snimci, naravno, potom završe na društvenim medijima i sajtovima, u integralnom ili „iseckanom“ obliku.
  • Webinar (web+seminar) je interaktivna video prezentacija, predavanje ili radionica koja se uživo odvija preko Interneta, preko softvera sa video konferencije, u zakazano vreme, za poznatu manju grupu ljudi. Tokom vebinara je omogućena interakcija sa gledaocima u realnom vremenu, kroz pitanja i odgovore, glasanje, kao i deljenje dokumenata.

Ali svet interaktivnih video sadržaja u digitalnom marketingu se tu ne završava. Interactive TV (Interaktivna TV), kao zatvoreni TV sistem u npr. hotelima, pored TV i radio programa, Video-on-demand usluge i internog promo i info TV kanala, omogućava i naručivanje hrane i pića, pregled stanja računa, a i plaćanje.

Uroš Bogdanović i autor teksta, u kućnim uslovima, izigravaju mobilnu onlajn TV i radio stanicu, sa opremom koja staje u torbu veličine one za kabinski avionski prtljag

Podcast (Personal-On-Demand + Broadcast)

Podnaslov iznad objašnjava kako je nastao termin „podcast“ i zašto je nemoguć njegov prevod na srpski. Da pojasnimo još malo razliku između „broadcast“ i „podcast“ – ovaj drugi se ne emituje uživo, već je unapred pripremljeni audio ili video snimak koji čuči negde na Internetu i čeka da ga preslušate ili pregledate, ili ga preuzmete na svoj uređaj i to uradite kasnije.

Podcasting podrazumeva pripremu serijala audio i video datoteka i njihovu distribuciju pomoću RSS-a do korisnika koji su pretplaćeni. Naravno, mogući su i poželjni i svi drugi oblici onlajn deljenja tih sadržaja. Troškovi produkcije su relativno mali, a i očekivano tehničko znanje nije preveliko. U stvari, najbitnija je ideja i način realizacije onoga što je tema podkasta.

Podkast, za razliku radija i televizije, osim drugačijeg načina distribucije, ima i tu osobinu da mnogo bolje može da „gađa“ precizno definisanu publiku, tako da je odličan za građenje manjih zajednica posvećenih specifičnim, uskim temama. Takođe, pratioci podkastera (stvaralaca podkastova) su najčešće zahvalni i za obostranu komunikaciju preko društvenih medija, foruma i blogova. Upravo ono što voli digitalni marketing. Naravno, podkast je i zgodan sadržaj za Content marketing.

Porodica podkast medija obuhvata:

  • Audio podcast – MP3 ili AAC zvučne datoteke, pogodne za sve uslove slušanja (npr. u kolima, u prevozu...).
  • Video podcast (poznat i kao vodcast) – MP4 ili M4V video datoteke, mnogo složenije za produkciju od audio podkasta, ali i mnogo zanimljivije za gledaoce. Finalni proizvod najčešće izgleda kao „radio sa slikom“, ali to se i očekuje od ove video forme.
  • Enhanced podcast – Ovo je poboljšani audio podcast, jer ima sinhronizovane slike, te deluje kao PowerPoint prezentacija koju prati glas prezentatora. Moguće je i dodavanje linkova, kao i markera za poglavlјa, a format datoteke je M4A.
  • Screencast – Nastaje snimanjem dešavanja na računarskom ekranu, uz prateću priču.

Broadcast ili podcast? Lažno pitanje, oba imaju svoje mesto, vreme i ulogu u digitalnom marketingu.


Autor: Lazar Bošković, internet konsultant


Zanima vas sve ovo šire?
Zakažite prezentaciju naših usluga!