Dosta SEO, hoću HEO = Optimizacija sadržaja za ljude

Kad stignu na sajt, posetioce ne zanima da li je dobar SEO, nego da li je dobar HEO. Bitno je da se pri izradi web sadržaja razmatraju podjednako ozbiljno.

Dosta SEO, hoću HEO = Optimizacija sadržaja za ljude

Znate već šta je SEO (Search Engine Optimization), ali šta je taj HEO? Human (nešto na E) Optimization - optimizacija za NEŠTO ljudsko. Kažem „nešto“, jer se izgleda stručnjaci još nisu dogovorili od čega bi HEO trebalo da bude skraćenica...

Internet je pretrpan SEO đubretom! Zbog jurnjave za ključnim rečima i njihovim pozicioniranjem na internet pretraživačima, praktično milioni omladinaca, kao jeftina copy/paste radna snaga, danonoćno širom sveta kaobajagi piskara nešto na svom nematernjem engleskom jeziku (a i na bilo kom drugom jeziku koji slabo poznaju). Rezultat je da je za neke popularne ključne reči napravljena džungla beskorisnog sadržaja, jer takvi „autori“ često nemaju pojma o čemu pišu, ali umeju da recikliraju i SEOiraju ono (tuđe) što nađu negde na Netu.

Zato je pravi trenutak da se setimo i zapamtimo da web sadržaj nije samo za pretraživačke mašine, već pre svega za ljude! Mašine ga pretražuju, ljudi ga čitaju, razumeju, pamte, prepričavaju, preporučuju... A ljudi mogu i da izraze nezadovoljstvo lošim sadržajem, naročito onim robotski sklepanim, dosadnim, beskorisnim - stvorenim samo za (zbog) SEO. I tako je bilo i biće, od kad je sveta i veka i weba.

Kratak SEO kurs

Razlog zašto je trenutno prevladala samo SEOska pomama, bez obaziranja na HEO, je jednostavan:

  • „autori“ SEOizovanih tekstova su mnogo jeftiniji od autora HEO tekstova
  • SEO rezultati mogu da se prate gomilom alata, a HEO rezultati su pomalo neuhvatljivi

Srećom, odavno se nešto menja po tom pitanju, što potvrđuje i Semantic Search (Semantička pretraga) - sposobnost internet pretraživača da razmotre i nameru i kontekstualno značenje fraza koje korisnici pretražuju. Razmislite i sami koliko puta ste bili razočarani kada ste u rezultatima pretrage za neki pojam, od 10 rezultata na prvoj strani, dobili samo jedan smislen, jer onih devet je optimizovano, ali nema veze sa vašim potrebama.

Šta je taj HEO i zašto je važan?

Sve više internet stručnjaka govori o HEO, ali se ne slažu oko srednje reči. Našao sam čak šest pojmova na E koji se koriste u skraćenici HEO:

  • Human Experience Optimization
  • Human Eye Optimization
  • Human Engagement Optimization
  • Human Enjoyment Optimization
  • Human Emotion Optimization
  • Human Engine Optimization

U stvari, ima ih i više, ali i ovo je dovoljno za razmatranje. Čini mi se da su svi manje-više u pravu, jer svi pojmovi na E opisuju ono što je ljudima kod web sadržaja bitno:

  • Experience (Iskustvo) – Danas User Experience (Korisničko iskustvo) i Content Strategy (Strategija sadržaja) moraju da deluju sinergetski, a ne odvojeno, a HEO upravo to pruža.
  • Eye (Oko) – Kvalitetno formatizovan sadržaj (naslovi i podnaslovi, boje, liste...) više prija ljudskom oku jer je prikladniji za čitanje. Naravno, ne preterano formatizovan, jer to onda nije HEO.
  • Engagement (Angažovanje) – Dobro ispričani sadržaj, da ne kažem Storytelling, podstiče posetioce sajta da nekako nagrade taj HEO napor – preporuka, komentar, šerovanje... pa i kupovina.
  • Enjoyment (Uživanje) – Dopadljiv sadržaj za posetioce, primeren njihovim potrebama, da se obraduju zato što ih je SEO doveo na tako dobar HEO sajt.
  • Emotion (Osećanje) – Upečatljivo kreiran sadržaj pogađa ljudske emocije, što SEOistički roboti nikad neće razumeti...
  • Engine (Mašina) - ... khm... ovo je, izgleda, bila prvobitna (neuspela) doskočica kako da se definiše neka očovečena SEO skraćenica.

Koja će HEO skraćenica da preovlada, ne znam. Bitnije je da se HEO pri izradi internet sadržaja razmatra podjednako ozbiljno kao i SEO, jer jedan bez drugoga su nedovoljni.

(Ne samo) SEO ih dovodi, ali ih (samo) HEO zadržava

Nije SEO jedini koji dovodi posetioce na sajtove. Pomenimo samo sve one silne marketinge koji to rade: Inbound marketing, Content marketing, Omnichannel marketing, Email marketing... Naravno i SEM (Search Engine Marketing), koji plaćeno forsirano gura sajtove da budu bliže prvom mestu na pretraživaču, kao i SMM (Social Media Marketing), koji nešto slično radi na društvenim medijima. Sve se to danas najkraće naziva Digital marketing. Ovom prilikom, namerno preskačemo Online PR, to je tek složena priča...

Mnogo je tih plaćenih načina dovođenja posetioca na kompanijski sajt, kako bi tamo uradili nešto korisno po vlasnika te web lokacije. E, kad su već stigli na sajt, posetioce ne zanima da li je dobar SEO, nego da li je dobar HEO. Tada im treba nešto da zadrži na sajtu i da ih podstakne na željenu akciju. Robotizovani SEOizovani sadržaj može samo da ih otera sa sajta.

Malo opuštanja za kraj...

Iskreno rečeno na kraju, ovaj tekst je nastao zato da se čuje glas autora koji imaju šta da kažu, onih koji su oduvek „optimizovali“ svoja pisanija za ljude. Tačnije, pravi autori nikada i ne razmišljaju na taj način, već ih vodi inspiracija i želja da nešto novo, originalno i sveže kažu drugim ljudima. A prave autore čak i SEO-om dovedeni posetioci znaju da cene.

Jer SEO je dosadan i mehanički, a HEO je zanimljiv i čoVEČAN.

Napomena:
Prilikom pisanja ovog teksta nije povređen nijedan kvazi SEO stručnjak, osim u predelu sujete.


Autor: Lazar Bošković, internet konsultant


Zanima vas sve ovo šire?
Zakažite prezentaciju naših usluga!