Kopirajter ili primenjena umetnost rečima
Na početku svega beše KOPIRAJTER (COPYWRITER). Tačnije, na početku svega kreativnog, a što u sebi sadrži i neke reči. Kopirajting je samo reč… – i ništa više?! To je ljubav prema slovima… kreativno raspoređenim, doduše.
Kopirajterisanje (Copywriting) je slaganje slova kreativnim redosledom, u reči, rečenice, strane, poglavlja, tomove… tako da to donosi smisao, pažnju, posetu, osmeh ili tugu, novac ili slavu (ili oboje) – tačnije, željeni efekat za onoga ko je to naručio.
Za razliku od književnosti, koja je umetnost rečima, kopirajterski zanat je primenjena umetnost rečima. Ista ta razlika postoji između slikara (umetnika) i dizajnera (primenjenih umetnika). Dela primenjenih umetnika u oblasti komunikacije nisu sama sebi svrha, već moraju da zadovolje neku drugu svrhu, potrebu, smisao, narudžbinu, zahtev…
Sveža, nekorišćena slova i reči baš za vašu kompaniju i…
… njoj potrebne i korisne ideje i tekstove za MARKETING, PUBLIC RELATIONS i INTERNET.
Lakše, lepše i brže je da za te poslove pozovete iskusne profesionalne majstore za sklapanje slova, reči, rečenica i strana za slogane, oglase, veb-strane, kataloge, monografije, scenarije i ostale tekstualne zanatske radove.
Potrebne su vam kopirajterske usluge?
Pišite nam!
Posao KOPIRAJTERA i PISCA SADRŽAJA je:
- da u malo reči mnogo kaže – Slogani
- da u mnogo reči opiše ono što se dugo stvaralo – Monografije
- da reči pripremi za spikere i glumce – Scenariji
- da zanimljivim rečima stvori nešto potpuno novo – Koncepti
- da sažetim rečima objasni učinak brojnih ljudi – Company profile
- da stručnim rečima da jasniji smisao – Infografika
- da novim rečima napiše nešto korisno i upotrebljivo – Sadržaj
- da ključnim rečima nahrani pretraživačku mašineriju – SEO
- da optimizovanim rečima sagradi veb-lokaciju – Sajtovi
- da korisnim rečima privuče i zadrži željenu publiku – Content marketing
- da biranim rečima izazove reakciju – Eseji
- da originalnim rečima oduševi žiri – Priznanja
- da pismenim rečima pokaže ozbiljnost i profesionalnost – A kako drugačije?!
- da kritičkim rečima ukaže na društvene fenomene – Blog
- da pravim rečima saopšti ono što klijentu treba u javnosti – Public relations
- da smešnim rečima zabavi čitaoce, gledaoce ili slušaoce – Humor&Satira
- da neočekivanim rečima postigne brz rezultat – Gerila
- da svojim rečima prenese tuđe misli – Pisanje govora (nema linka, zbog ghost writer diskrecije)
Za gledaoce koji su se kasnije uključili u program…
… da pojasnimo: sve ovo gore je opis posla nekog ko se zove kopirajter / copywriter / kreator sadržaja / pisac sadržaja / kreativni pisac / tekstopisac / autor promotivnog sadržaja … kako god se to u praksi zvalo.
Posle deceniju-dve staža, takva osoba, ako joj nije dojadio rad u kreativnoj industriji, može sebe, mirne duše, da nazove i kreativni direktor / creative director. Na slici ispod je link do jednog takvog razvojnog puta:
Razlikujete li pojmove „Content writer“ i „Copywriter“?
Iz nagrađenog Rečnika interneta i digitalne komunikacije (englesko-srpski), čiji je autor Lazar Bošković, vlasnik i kreativni direktor agencije AgitPROP, prenosimo bitne definicije pojedinih „spisateljskih“ pojmova iz sveta savremene komunikacije:
Content writer (Pisac sadržaja)
Pisac sadržaja je osoba koja ima talenat i znanje da stvara različite oblike tekstualnog sadržaja, zavisno od oblasti svoje stručnosti. Obuhvata sve oblasti tekstualnog stvaralaštva – od poezije i književnosti, do stručnih i obrazovnih tekstova. U oblasti interneta, pisac sadržaja može da bude angažovan ili specijalizovan i kao kopirajter i pisac veb-sadržaja.
Content writing (Pisanje sadržaja)
Pisanje sadržaja je umeće stvaranja tekstova za najrazličitije namene, a koji treba da informišu, inspirišu, obrazuju ili zabave čitaoce. Oblici pisanog sadržaja obuhvataju sve oblasti stvaralaštva – od umetničkih do komercijalnih tekstova. U oblasti interneta, pisanje sadržaja podrazumeva izradu tekstova različitog obima – od onih za obimne digitalne publikacije do blog objava i drugih kratkih formi. Pisanje sadržaja namenjenog za promotivne i prodajne svrhe naziva se kopirajting.
Copywriter („Reklamopisac“, Kopirajter)
Kopirajter je osoba koja ima talenta i znanja da stvara kreativne koncepte i piše kraće tekstove za brojne oblike promotivnog i prodajnog sadržaja, dostupnih i onlajn i oflajn, u oblasti marketinga i odnosa s javnošću. U oblasti interneta, kopirajter radi na konceptu veb-lokacije i piše tekstove za veb-sadržaj, kao njen osnovni sastojak. Kopirajter piše tekstove veb-strana, naročito one za odredišne strane, kao i objave na društvenim medijima, scenarije za audio i video sadržaje i tekstove za infografiku. Posebnu ulogu ima u pisanju tekstova za onlajn-oglašavanje: marketing e-poštom, marketing na veb-pretraživačima, marketing na društvenim medijima i druge promotivne i prodajne poruke koje izazivaju emocije i primaoce podstiču na želјenu aktivnost.
Copywriting („Reklamopisanje“, Kopirajting)
Kopirajting je umeće pisanja kreativnih koncepata i kraćih formi sadržaja za promotivne i prodajne namene, u oblasti marketinga i odnosa s javnošću. To je uži pojam od pisanja sadržaja.
SEO copywriting (SEO kopirajting)
SEO kopirajting je proces stvaranja tekstualnih veb-sadržaja s cilјem da veb-strana na kojoj su oni objavlјeni bude što bolјe rangirana u rezultatima organske pretrage. Za to je neophodno da kopirajter poštuje niz preporuka vezanih za SEO unutar veb-lokacije, ali i da istovremeno vodi računa o potrebama posetilaca veb-lokacije.
Web content writer (Pisac veb-sadržaja)
Drugi naziv: Web content creator (Stvaralac veb-sadržaja)
Pisac veb-sadržaja je osoba koja stvara različite vrste tekstova potrebnih za objavlјivanje na veb-lokacijama, kao što su tekstovi veb-strana, blog postovi, tekstovi za objave na društvenim medijima i dr.
Šta sve kopirajter može…
… da uradi u sve tri oblasti integrisane komunikacije?
MARKETING
Kreativni koncepti i sadržaji:
- Pisanje tekstova, slogana, oglasa…
- Koncepti i tekstovi prospekata i kataloga
- Pisanje scenarija radijskih spotova
- Pisanje scenarija TV spotova i reportaža
- Multimedijalni sadržaji i projekti
- Koncepti oglasnih kampanja
- Content marketing
PUBLIC RELATIONS
Komunikacijski koncepti i sadržaji:
- Koncepti i tekstovi PR materijala (newsletter, press release…)
- Koncepti i tekstovi publikacija (company profile, godišnji izveštaj, monografija…)
- Koncepti i scenariji promotivnih događaja
- Autorski tekstovi i advertorijali
- Pisanje govora za zvaničnike
- Korporativno blogovanje
- Redaktura, lektura i korektura tekstova
- Koncepti PR kampanja
INTERNET
Online koncepti i sadržaji:
- Koncepti i tekstovi web sajtova
- Kreiranje internet sadržaja
- SEO copywriting
- Online marketing
Niste sigurni šta vam treba za poslovni internet nastup?
Svakako treba da angažujte savetnika za digitalnu komunikaciju koji će da za vaše poslovne potrebe osmisli potrebne planove i/ili strategiju.
Izbor kopirajterskih radova…
… Lazara Boškovića, kreativnog direktora agencije AgitPROP, za koje je radio koncept i tekst i/ili scenario, a dostupni su na internetu.
VEB-SADRŽAJ
Pogledajte pregled preko 25 godina referenci u oblasti interneta.
PUBLIKACIJE
Serbia Expo 2010 Shanghai – City Code
www.slideshare.net/LazarBoskovic/serbia-expo-2010-shanghai
Upoznajte Beograd – turistički vodič
www.slideshare.net/LazarBoskovic/upoznajte-beograd-turistiki-vodi
RNIDS – Profil Fondacije
www.slideshare.net/LazarBoskovic/rnids-profil-fondacije
RNIDS info – kvartalni newsletter
www.rnids.rs/публикације/рнидс-инфо
Udruženi kamioni Srbije – 15 godina
www.slideshare.net/LazarBoskovic/udruzeni-kamioni-srbije
VIDEO
RTS: 1 Internet, 3 domena, 4 države
www.youtube.com/watch?v=1kJKTxCAqIE
Comtrade: „Tesla i bežično umrežavanje sveta“
www.youtube.com/watch?v=srJcZMOGqIw
RADIJSKI SPOTOVI
Delta sport: „Mexx sniženje“
www.youtube.com/watch?v=Hv0YWSKnOOI
Delta sport: „Naj klinci su NIKE klinci“
www.youtube.com/watch?v=nd0wB3nFVXk
EUnet: „Potpuna komunikacija“
www.youtube.com/watch?v=lFXJK2bUSSk
RNIDS: „Registruj čim pomisliš“
www.youtube.com/watch?v=MmPiBujZ9zg
Radio Index: „Poslušaj svoje srce“
www.youtube.com/watch?v=1gHDb0O3Lck
IZLOŽBE
Istorija bezbednosti telekomunikacija – Od dimnih signala do Interneta
www.slideshare.net/LazarBoskovic/istorija-bezbednosti-telekomunikacija
Teslina vizija Interneta / Tesla’s Vision of the Internet
www.slideshare.net/LazarBoskovic/teslina-vizija-interneta
KAMPANJE
RNIDS: Šta sve možeš sa svojim domenom…
www.slideshare.net/LazarBoskovic/rnids-ta-sve-moe-sa-svojim-domenom-45537502
РНИДС: Ћирбастерс
www.domen.rs/infografik-mitovi-o-cirilici-na-internetu/
ADVERTORIJALI
agitprop.rs/tag/advertorijali/
BLOG
PREDAVANJA
Kako se prave ti sajtovi?
www.youtube.com/watch?v=5OAyr3HlOfE
Da sadržaj bude u formi
www.youtube.com/watch?v=oap7DQNG9d4
SATIRA
Škola domaćih jezika
www.youtube.com/watch?v=qFUrVWYc8Jw
„Ono što Google zna o meni…“ – Fejsmen Guglić
www.youtube.com/watch?v=nFRyRDV2GNQ
Indexovo radio pozorište
www.youtube.com/playlist?list=PLJMF7zjupEIphu-uutDaz6wk5Lw-jV44L
I Zabrana dela – Indexovo radio pozorište
www.slideshare.net/LazarBoskovic/i-zabrana-dela-indexovo-radio-pozorite